Wakkertijden: het perfecte schema of een hulpmiddel?

Over wakkertijden en slaapschema’s kun je tegenwoordig veel vinden en lezen. Helaas wordt er lang niet overal hetzelfde gezegd en kan het als ouder heel lastig zijn. Want waar doe je nu goed aan? Moet je de wakkertijden zien als een perfect schema of als een hulpmiddel?

Wakkertijden als hulpmiddel

Ik hoor vaak dat de wakkertijden worden gezien als een schema wat strak gevolgd moet worden en ouders soms ontzettend hun best doen om hun kind wakker te houden. Dit legt een enorme druk op jezelf en misschien geeft het je het gevoel dat je de hele dag met het slapen bezig bent.

Als je kind moeizaam slaapt, dan ben je zeker in het begin veel bezig met het strak houden van de wakkertijden en ben je ook veel bezig met het slapen. Wanneer het slapen beter gaat en het ritme gewend is, dan kun je de wakkertijden steeds meer gaan zien als een hulpmiddel.

Ik zie de wakkertijden graag als een maximale tijd die je jouw kind wakker wil laten zijn en niet als een vaste tijd. Zie je eerder slaapsignalen? Dan mag je kind ook zeker eerder naar bed toe. Langer wakker zijn raad ik niet aan, want dat geeft vermoeidheid en daardoor kunnen weer nieuwe problemen ontstaan. Komt het een dagje echt even niet uit en gaat het slapen verder prima? Maak je dan geen zorgen en pak het ritme de volgende dag weer op.

Wanneer wil je de wakkertijden strak aanhouden?

Een kind die oververmoeid is, laat de slaapsignalen niet goed zien of op het verkeerde moment. Hierdoor wordt een kind te vroeg of te laat op bed gelegd en gaat hij vervolgens niet slapen. Slapen is namelijk een spel der hormonen: als hij te vroeg of te laat op bed ligt, is er te veel cortisol (stresshormoon) in het lijf en nog te weinig melatonine (slaaphormoon). Het is dan veel lastiger om in slaap te vallen dan wanneer de timing goed is.

Daarom raad ik ouders aan om in het begin de wakkertijden heel nauwkeurig te hanteren en alleen in te korten wanneer er slecht of kort geslapen is. Het in slaap vallen gaat daardoor al een stuk makkelijker en er wordt beter geslapen: de oververmoeidheid verdwijnt en het ritme kan gewennen. Naarmate het slapen beter gaat, kun je de wakkertijden meer als hulpmiddel gaan zien. Je zal dan ook zien dat jouw kind aan het eind van de wakkertijd slaapsignalen zal laten zien.

Het werkt niet voor mijn kind!

Helaas zijn de wakkertijden geen tovermiddel en zal het er niet voor zorgen dat alle slaapproblemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Het is een van de radartjes van ‘de slaapmachine’, maar om lekker te kunnen slapen wil je dat alles klopt.

De wakkertijden zorgen ervoor dat je het ideale moment om te slapen kunt pakken en het geeft je houvast om een ritme te creëren. Het zorgt ervoor dat het iets makkelijker gaat en vanuit die basis kun je verder werken aan het slapen van jouw kind.

Het zal ook niet in een dag een groot verschil uit maken. Oude gewoontes veranderen en nieuwe gewoontes inslijpen, dat kost tijd. Het is daarom ook belangrijk om het de tijd te geven.

Wat zijn die wakkertijden dan?

De wakkertijden per leeftijd kun je vinden in mijn gratis gids over de wakkertijden. De wakkertijden veranderen naarmate een kind ouder wordt en voor bijna elk kind klopt deze wakkertijd.

Bij bijna elk kind? Ja, want zoals bij alles zijn er ook andere factoren die meespelen. Een kind dat prematuur geboren is of zich heel vlot ontwikkeld zal soms een net iets andere wakkertijd hebben dan de meeste kinderen op die leeftijd. Kom je er niet uit met de wakkertijden? Dan kijk ik graag met je mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *