Hoe voorkom ik dat mijn volgende kleintje ook een slechte slaper is?

Dit is een vraag die ik veel krijg en een vraag die ik goed kan begrijpen. Je weet immers hoe het is om een slechte slaper te hebben en je wilt het liever niet nog een keer zo meemaken. Je kunt het alleen niet altijd ‘voorkomen’, want er zijn zoveel factoren die meespelen om goed te kunnen slapen. Kun je dan helemaal niks doen? Je kunt zeker wel wat doen om goed slapen te bevorderen. Daar lees je meer over in deze blog.

Het hoeft geen slechte slaper te zijn

Van nature zijn wij als mensen geneigd om dingen en mensen te vergelijken en daar bepaalde verwachtingen aan te verbinden. Zo ook bij het slapen van een volgend kleintje, wanneer de oudere broer of zus een slecht slaper was.

Het is absoluut niet zo dat je weer te maken krijgt met een slechte slaper. Het kan, maar het hoeft zeker niet. Misschien was er bij de slechte slaper sprake van reflux, allergie of andere dingen en krijgt dit kleintje helemaal geen ongemakken. Ga er dus niet meteen vanuit dat je een slechte slaper krijgt en waak ervoor dat je niet te gefocust wordt op het slapen. Zorg dat je kennis hebt, dat je weet hoe je onrust herkent en er naar handelt en dat je weet hoe het slapen werkt.

Je faalt niet als het niet lukt

Slapen bestaat uit meer dan alleen een goede slaaptechniek of weten wat je moet doen. Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op het slapen en waar jij als ouder lang niet altijd iets aan kunt doen. Het is daarom goed om je te realiseren dat het niet ‘jouw schuld’ is als het niet lukt om jouw kleintje te laten slapen. Je doet wat je kunt met de middelen en de kennis die je hebt en vooral vanuit de liefde voor jouw kleintje.

Je kunt nog zoveel weten, de wakkertijden trouw volgen en op jonge leeftijd beginnen met een goede slaapbasis. Het geeft helaas geen garantie dat jouw kleintje goed gaat slapen als er iets is wat hem plaagt.

Slechte slaper door onrust

Onruststokers zijn de dingen die jouw kleintje (al vanaf jonge leeftijd) kunnen plagen en die veel invloed hebben op het slapen. Last van onrust? Zoek hulp en werk eraan om de onrust onder controle te krijgen. Zolang er onrust speelt, wil je slapen voor voldoende slaap. Voldoende slaap is dan echt veel belangrijker dan de plek waar jouw kleintje slaapt.

Welke onruststokers zijn er nu eigenlijk? Ik zette de 7 meest voorkomende onruststokers voor je op een rij:

  1. Overprikkeling & oververmoeidheid
    Kenmerken: druk, korte (hazen)slaapjes, overstrekken, maaien, minder tevreden richting het eind van de dag, weinig ritme;
  2. Darmkrampjes
    Kenmerken: onrust na de voeding of voor een poepluier, meer onrust aan het einde van de middag, overstrekken en ineenkrimpen, scheetjes;
  3. Koemelkallergie
    Kenmerken: onrust, veel huilen, uitslag of eczeem, slijmerige en/of groene ontlasting, soms bloed in de ontlasting, slecht drinken (maar wil wel graag), allergie in de familie, krampjes, na verloop van tijd gaat het groeien minder goed;
  4. Reflux
    Kenmerken: veel spugen of veel slikken en hikken, kleintje is niet tevreden, slapen alleen rechtop of schuin, onrust met voeden, korte voedingen, veel voedingen, korte slaapjes, krijsen;
  5. Werveltjes
    Kenmerken: onrust vanaf de geboorte, veel huilen, kleintje kijkt niemand aan, overstrekken, voorkeurshouding, huilen bij het verschonen;
  6. KNO-problemen
    Kenmerken: vaak verkouden of ziek, vol klinken, kortademigheid;
  7. Overige
    Bijvoorbeeld eczeem of obstipatie.

Weet je niet zo goed bij wie je terecht kunt voor de klachten? Ga altijd eerst naar de huisarts of het consultatiebureau. Zij kunnen jou doorverwijzen naar de juiste specialist. 

Overstrekt jouw kleintje veel of lijken de werveltjes de onruststoker te zijn? Ga dan naar een goede (in kinderen gespecialiseerde) osteopaat.

Wat kun je doen?

Tot de leeftijd van 6-8 weken hebben kleintjes nog geen ritme. Ze slapen voornamelijk op slaapdrang en ‘slapen als baby’s’ mits er geen onruststoker actief is. Je kunt een kleintje niet verwennen en veel bij je zijn is ontzettend goed voor de hechting. Dwing niks af en zorg vooral voor voldoende rust. Dat is goed voor jouw kleintje, maar ook voor jou.

Vanaf 8-10 weken kun je onderstaande punten gebruiken:

  1. Wakkertijden
    Vanaf 8-10 weken is het goed om met de wakkertijden te gaan werken. Een kleintje kan op die leeftijd zo’n 90 minuten achter elkaar wakker zijn. Zorg ervoor dat hij 5-10 op de slaapplek is, zodat je niet te laat bent.
  2. Zorg voor een ritueel
    Begin met een slaapritueel die je inzet bij elk slaapje. Het hoeft niet lang te zijn, maar een paar handelingen die je elke keer voor elk slaapje doet (bijvoorbeeld: slaapzakje aan, liedje zingen, kusje). Dit maakt het slapen voorspelbaar.
  3. Slaapje in bed
    Als je graag wilt dat jouw kleintje in bed gaat slapen, dan is dit een goed moment om er mee te starten (maar misschien slaapt jouw kleintje al wel in bed). Begin met 1 slaapje per dag. Je mag er gerust bij blijven zitten totdat hij slaapt.

Hulpmiddelen

Lukt het niet? Of wordt jouw kleintje snel weer wakker? Onderstaande ‘hulpmiddelen’ kunnen je hierbij helpen.

Inbakeren
Wordt jouw kleintje snel wakker? Maait hij veel met zijn armen om zich heen? Dan kan inbakeren daar goed bij helpen. Inbakeren geeft een geborgen gevoel en zorgt ervoor dat een kleintje zichzelf niet wakker kan maken. Zorg wel voor een veilige inbakerdoek of -zak. Een aandrader is de Boelie Originals inbakerdoek. Deze kun je eventueel bij mij lenen om uit te proberen.

Kinderwagen
De beweging van de wagen helpt jouw kleintje om in slaap te vallen en te blijven slapen. Ook dit kan goed helpen als hij snel wakker wordt of het lastig vind om in slaap te vallen. Zorg er wel voor dat je het hele slaapje blijft wandelen, zodat hij in ieder geval een slaapcyclus van 45 minuten kan slapen.

Vraag hulp

Merk je dat het slapen niet zo lekker gaat en dat het toch niet helemaal lukt zoals je graag wil? Of zijn jullie in een patroon terecht gekomen door onrust? Vraag om hulp. Hoe eerder je hulp inschakelt, hoe beter het aan te pakken is. Op een liefdevolle manier, zonder tranen en geschikt voor de allerkleinste.

Veel liefs,
Iris

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *