Het slapen van een newborn

Slapen is iets wat zich ontwikkeld. Een kindje mag dit nog leren en jij kan hem hierbij helpen, want het gaat niet bij alle kindjes vanzelf. Ook bij een newborn kun je liefdevol helpen bij het slapen. Hoe het slapen werkt en hoe jij jouw kindje kunt helpen? Dat lees je in mijn blog.

newborn

De eerste weken van een newborn

In de eerste zes weken van hun jonge leventje slapen kindjes op slaapdrang. Slaapdrang bouwt zich op en als de drang hoog genoeg is, dan is slapen de enige oplossing. In die periode slapen kindjes vaak goed (als er geen onrust speelt) en slapen ze ook veel. Na die 6 weken kun je jouw kindje helpen bij het slapen door het ritme goed in te stellen en te werken met de natuurlijke wakkertijden.

Het biologische klokje instellen

Vanaf de leeftijd van zes weken gaat het biologische klokje van een kindje meespelen: het circadiaanse ritme. Je kunt dan niet meer zomaar slapen als je een hoge slaapdrang voelt, maar ook de hormonen en het circadiaanse ritme gaan dan een rol spelen in het slapen. Het circadiaanse ritme is nog lang niet af en groeit mee naarmate jouw kindje ouder wordt.

Het ritme mag ingesteld worden bij een kindje en jij kunt hem daarbij helpen. Licht is hierin een fijn hulpmiddel en vooral ochtendlicht zet het klokje op scherp. Ga daarom in de ochtend lekker naar buiten om het biologische klokje van jouw kindje te helpen.

Routine

Naast licht zijn routine en voeding heel erg belangrijk. Vanaf deze leeftijd is het ook goed om met vaste routines te werken. De vaste routine houdt in dat je de dingen zoveel mogelijk hetzelfde en in dezelfde volgorde doet: slapen, verschonen, eten, spelen, slapen.

Naast een vaste routine is het goed om vanaf deze leeftijd met een bedtijdritueel te gaan werken. Een bedtijdritueel maakt het slapen voorspelbaar voor een kindje. Die voorspelbaarheid maakt dat het lichaam zich er ook op in kan stellen en het aanmaken van melatonine (slaaphormoon) makkelijker gaat. Het bedtijdritueel zet je niet alleen in bij bedtijd in de avond, maar bij elk slaapje en op elke slaapplek. Het ritueel mag overdag wel wat korter zijn dan in de avond, maar het is belangrijk dat er een aantal handelingen altijd hetzelfde zijn.

“Aan de slag gaan met het slapen, hoeft echt niet te betekenen dat jouw kindje in een eigen bedje moet gaan slapen. Je moet doen wat goed voelt en niet wat volgens de boekjes zou moeten.”

Moet een newborn in bed slapen?

Aan de slag gaan met het slapen, hoeft echt niet te betekenen dat jouw kindje in een eigen bedje moet gaan slapen. Je moet doen wat goed voelt en niet wat volgens de boekjes zou moeten. De meeste kindjes hebben de behoefte om dicht bij papa of mama te slapen. Dat is iets natuurlijks en kun je ook zeker gewoon doen.

Wil je liever wel dat jouw kind in bed gaat slapen? Begin dan met een slaapje per dag als het bed nog iets onbekends is. Ook is het fijn als je in de buurt blijft, zodat hij jouw aanwezigheid wel voelt en je kan horen.

Mijn beide kinderen sliepen in de eerste weken vooral bij mij: op schoot, naast mij op de bank of in de draagdoek. Bij Jonas koos ik er bewust voor om vanaf 6-7 weken een slaapje in bed te doen. Ik merkte dat dit meer rust gaf bij het slapen, want er was daar ook minder geluid. De eerste weken bleef ik (als Hanna naar de opvang was) bij hem op de kamer zitten totdat hij sliep.

Wakkertijden

Een newborn slaapt in de eerste weken veel, mits er geen onrust in het spel is. In het begin kan een kleintje zo’n 45 minuten wakker zijn en is het goed om te zorgen voor slaap na die 45 minuten. Dit bouwt zich op richting de 60 en later 90 minuten wakkertijd tussen de slaapjes. De meeste kindjes hebben rond de leeftijd van 2 maanden een wakkertijd van 90 minuten. 

De wakkertijden kun je zien als leidraad en als maximale tijd. Zie je eerste slaapsignalen? Dan mag je kindje natuurlijk ook eerder gaan slapen. Je hoeft niet je best te gaan doen om hem nog net die laatste 10 minuten wakker te houden. Kijken naar je kind is altijd het beste.

Wil je meer lezen over de wakkertijden en hoe het werkt? Klik dan hier om gratis mijn gids over de wakkertijden te downloaden. Opzoek naar meer slaaptips? Volg mij dan op Instagram

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *